Mäklarinformation

Information om fastigheten och tillhörande byggnader.

Bostadsrättsföreningen Slussparken

Södra Grev Rosengatan 56 a – c, Örebro
Org.nr. 769631-4660
Fastigheten uppfördes av JM AB på uppdrag av Seniorgården (Dotterbolag till JM) 2018-2019.
Föreningen förvärvade fastigheten Slussen 1 i Örebro kommun den 23 oktober 2018. Lagfart erhölls den 24 maj 2019. Det är en äkta bostadsrättsförening.
Till medlem får antagas fysisk person som i första hand fyllt 55 år. Om äkta makar förvärvar bostadsrätt är det tillräckligt att en av makarna uppnått sagda ålder. Med äkta makar jämställs de som sammanbor under äktenskapsliknande förhållanden.

Brf Slussparken ligger vackert belägen mot söder vid Svartåns norra sida mellan Slussen och Skebäcksbron. Mot norr finns CV-området som kommer att bli ett nytt område med bostäder, arbetsplatser och handel.

Fastigheten är ett flerbostadshus i fem våningar och består av tre trappuppgångar. Det är 42 bostadsrättslägenheter med total boarea om ca 3372 m2. Föreningen disponerar över 29 parkeringsplatser varav 3 i carport. 12 av p-platserna har laddstolpar, övriga har motorvärmare.

En avgiftshöjning genomfördes inför 2024 och ytterligare en kan bli akltuell under året.

Köpare av lägenhet i föreningen får inte vara en juridisk person. Delat ägande är tillåtet.

Snabbguide till Brf Slussparken (äkta förening).

• Antal lägenheter - 42 bostadsrätter

• Bostadsyta - 3372 m2

• Tomträttsavtal - Nej, föreningen äger marken

• Antal lokaler - Inga lokaler för uthyrning

• Gemensamma utrymmen - Miljörum för sophantering, förrådsbyggnader, rullstolsförråd, gemensamhetslokal, tvättstuga, övernattningsrum, cykelförråd, växthus, boulebana, grönytor med odlingsmöjligheter, planteringar

• Parkering - 17 parkeringsplatser med motorvärmare varav 3 i carport. 12 platser med el-laddning. För närvarande 2 lediga platser. Det finns möjlighet att hyra parkeringsplats på CV-området.

• Hiss - En i varje trappuppgång.

• Förråd - Ett förråd till varje lägenhet i förrådsbyggnaderna, några lägenheter har förråd i anslutning till lägenheten.

• Månadsavgiften - Bredband, kabel-TV och tele ingår i avgiften, Telia Triple Play, samt värme och kallvatten. Varmvatten och el debiteras efter förbrukning.

• Pantsättningsavgift - 1 % av prisbasbeloppet betalas av köparen

• Överlåtelseavgift - 2,5 % av prisbasbelopp betalas av köparen

• Uppvärmning - Fjärrvärme

• Tvättstuga - Två tvättmaskiner, torktumlare, torkskåp och mangel.

• Teknisk förvaltare - Egeryds

• Ekonomisk förvaltare - Mälardalens bostadsrättsförvaltning (MBF)

• Försäkringar - Fastigheten är fullvärdesförsäkrad, varje bostadsrättslägenhet ska ha en tilläggsförsäkring för bostadsrätt.

• Större projekt eller underhåll - Förrådsbyggnader och cykelförråd tilläggsisolerades under 2023. Under 2024 pågår arbete med att inför gemensamt elabonnemang för medlemmarna, IMD.